|
De ce UVT doreşte să devină o "World Class University"?
În contextul mondial actual, există o încercare permanentă a universităţilor din întreaga
lume de a se ridica la statutul de World Class University. Ca atare, Universitatea de Vest din Timişoara urmăreşte atingerea excelenţei în procesul educaţional şi de cercetare, inovare şi creaţie artistică urmărind îndeaproape criteriile care ar putea transforma această universitate cu tradiţie într-o instituţie recunoscută nu doar la nivel european ci şi mondial.
Deşi în literatura de specialitate, nu se regăseşte o definiţie clară şi precisă a ceea ce reprezintă o universitate de
top (World Class University), în linii mari se consideră că o atare instituţie acţionează în trei direcţii esenţiale:
1. Atingerea excelenţei în procesul de învăţământ. Acest scop se răsfrânge asupra capacităţilor didactice ale personalului academic, accesului liber la resurse informaţionale adecvate prin intermediul unor biblioteci la standarde internaţionale, dar şi asupra implicării şi motivării studenţilor în procesul educaţional.
2. Dezvoltare, cercetare şi valorificarea rezultatelor cercetării. Acest scop se referă la dezvoltarea ştiinţei şi tehnicii şi
sporirea cunoaşterii cu potenţial de valorificare prin îmbunătăţirea calităţii vieţii sociale.
3.Contribuţia la viaţa culturală, ştiinţifică şi socială a comunităţii. Asemenea contribuţii pot varia de la organizarea de
conferinţe de tip informaţional sau specializat, până la realizarea de evenimente artistice şi de suport social în
beneficiul comunităţii.
În funcţie de organizaţia ce realizează clasamentul universităţilor de top la nivel mondial, criteriile de evaluare
luate in considerare pot diferi semnificativ. La ora actuală, principalele două studii care tratează tema clasificării internaţionale a universităţilor sunt realizate de Shanghai Jiaotong University (SJU),China
www.arwu.org şi
respectiv de Times Higher Education Supplement (THES) din Marea Britanie,
www.timeshighereducation.co.uk
În ceea ce priveşte literatura în domeniu, se pot identifica criteriile generale de evaluare ale unei universităţi de top:
• Caracteristicile instituţionale care pot afecta calitatea;
• Calitatea procesului educaţional;
• Calitatea procesului de cercetare dezvoltare inovare;
• Calitatea studenţilor care frecventează respectiva instituţie.
Categorie
|
Shanghai Jiaotong University
|
Times Higher Education Supplement
|
Caracteristicile
instituţionale
|
|
International
Faculty Score: procentul personalului
din străinătate (5%)
|
Caracteristicile
procesului
educaţional
|
|
Faculty/Student
score: raport intre numărul de personal şi cel al
studenţilor (20%)
|
Reputaţie în
cercetare
|
§
Award scope: Numărul
total de personal care a câştigat premii Nobel în fizică, chimie, medicină,
economie şi Medalii Fields în Matematică (20%);
§
Nature and Sciences scope: Numărul de articole publicate în revista Nature and Science între 2000
şi 2004 (20%);
§
HiCi score: Numărul
de cercetători frecvent citaţi în ştiinţe umaniste, medicină, inginerie şi
ştiinţe sociale (20%);
§
SCI score:
Numărul total de articole indexate în Science Citation Index-expanded, Social
Science Citation Index şi Arts & Humanities Citation Index (20%);
§
Size: Mediile
ponderate a cinci indicatori împărţiţi la numărul personalului academic cu
timp de muncă integral (10%).
|
Citation/faculty score: numărul citărilor pentru lucrările academice generate de fiecare
membru al personalului (20%)
|
Caracteristicile
studenţilor
|
|
International Student score: procentul de
studenţi internaţionali (5%)
|
Alte criterii
|
Alumni score: Numărul total de absolvenţi care au câştigat premii
Nobel şi Medalii Fields (10%)
|
Peer/Recruiter review score: o scală de la 1 la 5 pentru a clasifica programele academice ale unei universităţi în
funcţie de reputaţia acesteia evaluată de experţi din domeniu (40%/10%)
|
Pe lângă criteriile menţionate ar putea fi considerate elemente precum:
• Atenţia acordată de către Universitate activităţilor de cercetare;
• Libertatea academică acordată;
• Sursele de finanţare;
• Diversitatea studenţilor.
Surse informaţionale:
Altbach, P. (2003) “The costs and benefits of world-class universities,” International
Higher Education, Fall
Cai, N.C. (2009) “The Story of Academic Rankings”, International Higher Education:54
Liu, N.C.& and Cheng, Y. (2005) “Academic ranking of world universities – methodologies
and problems”, Higher Education in Europe. Vol. 30, No 2., 2005
King, C. (2003) “World Class?” Web-site:
www.education.guardian.co.uk
Levin H.M., Jeong D.W., Ou D., 2006 “What is a World Class University?”, lucrare prezentată la 2006 Conference of the Comparative & International Education Society, Honolulu, Hawaii, March 16, 2006, www.tc.columbia.edu .
|
|
|